Eğitim türü
Eğitim Bölümleri
İş dünyasında hediye alışverişinin önemi
Hediyeler, iş ilişkisiyle bağlantılı ikram ve ağırlamalar; ilişkilerin güçlenmesi, iş birliğinin
teşvik edilmesi ve hoşgörünün gösterilmesi açısından önemlidir. Ancak hediyenin doğru
seçimi, ikram ve ağırlamaların ölçüsü, sıklığı gibi unsurlara dikkat edilmelidir.
Hediye alışverişiyle temsil ve ağırlamalar iş dünyasının bir gerçeğidir fakat çok iyi
düzenlenmeli ve kesin kurallarla yönetilmelidir. Aksi halde kendimizi ve şirketimizi büyük
risklerle karşı karşıya bırakabiliriz.
Hediye alışverişindeki temel kriterler
Bir hediyeyi hediye yapan dört temel kriter vardır: Yasal olması, iyi niyetle ve karşılık beklemeden verilmiş olması, bir şirketi veya hizmeti hatırlatmak üzere hazırlanmış ve makul değerde olması, nakde çevrilemeyecek olması.
Bu dört temel özelliğin birini taşımayan bir hediyeyi kabul etmemeli veya vermemelisiniz.
Bu basit kural temsil ağırlama harcamaları veya kabulleri için de geçerlidir. İşimizle
doğrudan bağıntılı ve iş argümanlarıyla açıklanabilir olmayan bir ağırlamayı kabul veya
teklif etmemelisiniz. Ayrıca hediye veya ağırlamanın makul maddi sınırlar içinde olması da
dikkat etmeniz gereken bir kriterdir. Hediye ve ağırlama maddi sınırları ilgili riskler göz önünde bulundurularak belirlenir ve belirli aralıklarla güncellenir. O bakımdan bu sınırlarla ve hediye ağırlama kayıt kurallarımızla ilgili bilgilerinizi her zaman güncel tutmanız sizi ve şirketimizi risklerden koruyacaktır.
Bir hediyeyi kabul edip etmeyeceğimize nasıl karar vermeliyiz?
Değeri ne kadar düşük olursa olsun herhangi bir türde nakit veya nakit eşdeğeri hediye (örneğin hediye kartları) almak uygun değildir. Para dışındaki hediyelerin de maddi değerinin şirket politikalarında belirlenen limitleri aşmadığından emin olmalıyız. Üçüncü taraflarımızın mal veya hizmetlerinin tanıtımı için kendi markalarıyla gönderdikleri hediyeler genellikle uygundur. Bazen üçüncü taraf gereğinden pahalı bir ürünü de bu amaçla gönderebilir. Bu hediyelerde de şirket politikamızdaki parasal limitlerin hala geçerli olduğunu unutmamalıyız.
İş dünyasında hediye alışverişinin temel amacı
Hediye alışverişinin amacı iş birliğini güçlendirmektir. Ancak, bir iş ortağından şirketin belirlediği hediye limitlerinin üzerinde değeri olan, karşılığında bir ayrıcalık veya menfaat beklendiği intibaı uyandıran, özel hayatınızda kullanabileceğimiz veya nakit olan hediyeleri kabul etmemiz etik ilkelerimize aykırıdır.